Regelverk

Her ligger en oversikt over regelverket vi følger i de klassene vi kjører i Bombk og i VestlandsMesterskapet. (For NM og Norgescup følges regelverket til det NMF/Efra.)

NB! Siden er under arbeid, reglene for 2019 spikres første ukenn i januar. Kom gjerne med innspill.

Denne kjekke gjengen viste vei og vant Teamløpet 2016 som de ville.

Denne kjekke gjengen viste vei og vant Teamløpet 2016 som de ville.

Vanlig løpsgjennomføring i Vestlandsmesterskapet og i klubbløp

Det er i utgangspunktet inntil 8 biler per heat inne og 10 ute, men dette kan justeres for å passe antall deltakere. Det kjøres 2-3 kvalifiseringsheat og beste tid er tellende. Det er om å gjøre å kjøre flest runder i et heat. Etter kvalifiseringen deles man inn i finaler. De beste i A, så B, C etc.. Deretter kjøres det to finaleheat, der den beste er tellende. .

Under kvalifiseringen kjøres det på individuell tid og ikke plassering i heatet. Bilene starter en og en etter såkalt «staggered start» prinsippet. Blir man tatt igjen av raskere biler slipper man disse frem. Har man fått en stopp (etter f.eks. kollisjon, velt etc.), venter man til det er klart igjen, slik at man ikke skaper en kollisjon med bilene som kommer bak.

Etter man har kjørt, skal man være bilpåsetter i påfølgende heat. Her skal man være på plass senest 30 sekunder før heatet starter, og unnlater man å møte blir det beste heatet strøket.

M-Chassis

2wd biler Tamiya M03/M05/M06/M07. Framhjulstrekk kjøres av majoriteten. Bilen skal være bygget etter instruksjonene, og modifisering på chassis for å øke bilens ytelse/endre bilens oppførsel er ikke tillatt. Gearkasse skal være standard

Karosseri

Skal være skalariktig i størrelse (kompakt/småbilklassen) og utseende, og være laget for M-chassis. Eventuell vinge skal være skalariktig. Lola karrosserier er ikke tillatt.

Oppgraderinger

Kun oppgraderinger fra Tamiya beregnet på M-chassis, eller tilsvarende fra andre produsenter er tillatt. Oppgraderinger som Tamiya ikke har i sitt sortiment er ikke tillatt, med unntak av oljedifferensial/spool som ikke krever modifisering for å passe i bilen, beskyttende støtfanger uten harde kanter mot karosseriet, og avstiver mellom karosseripinnene og rundt servo (M03).

Hjul

Gummihjul max 60mm fra Tamiya eller Shimtzu er tillatt. Luktfri smøring er også tillatt.

Elektronikk/giring

Børstemotor:
Medfølgende sølvkanne (RS-540SH/RS-540J), Tamiya RS-540 Torque Tuned (#54358) eller Tamiya Sport Tuned (#53068). Disse motorene skal ikke være åpnet. Maks 20t pinjong.

Børsteløst:
– Hobbywing EZrun 13T(3000KV) og 35A/60A børsteløst system. Motor må ha «13T» inngravert, og kun plugger kan modifiseres. Vifte på ESC og motor er valgfritt. Timing på ESC skal stå på alternativ 1 (0 grader). Maks 18t pinjong.
Blinky ESC, max 13.5T  motor med fixed timing. Max 3000kv. Maks 20t pinjong. (dvs dyrere touring stock motorer med justerbar timing er ikke lov.)

(her skal det testes litt mer for å få helt riktig fart på bilene…)

Batteri: 7,2/7,4V. Maks 8,40V etter lading. Batteriene skal lades i lipopose og lades på max 1.5c og på max 10A

Standard utveksling på girkasse! Vekt: ingen grense. Bilene skal fremstå som Tamiya M-chassisbiler, mod som endrer bilens geometri etc er ikke tillatt.

MINI Countryman WRC Design Sketch

MINI Countryman WRC Design Sketch

 

 

 

Standard: Tamiya 540 sølv og torque tuned er tillatt. Ingen hup-ups deler er tillatt utenom, oljedempere, kulelager og servoredder. Kun luktfritt dekk-middel er tillatt.

Touring:

Motor: 13.5 turn børsteløs. Regulator: Blinky mode. Batteri: 2c LIPO – Max 8.4 volt eller vanlige 7,2V batterier. Dekk: Fritt dekkvalg, men skal være gummidekk. Luktfri smøring er lov. Gearing: Fri Vekt: 1350 g minimum.

2wd buggy:

4wd buggy:

Truck: