Regelverk

Her ligger en oversikt over regelverket vi følger i de klassene vi kjører i Bombk og i VestlandsMesterskapet. (For NM og Norgescup følges regelverket til det NMF/Efra.)

NB! Siden er under arbeid, reglene for 2019 spikres første ukenn i januar. Kom gjerne med innspill.

Denne kjekke gjengen viste vei og vant Teamløpet 2016 som de ville.

Vanlig løpsgjennomføring i Vestlandsmesterskapet og i klubbløp

Det er i utgangspunktet inntil 8 biler per heat inne og 10 ute, men dette kan justeres for å passe antall deltakere. Det kjøres 2-3 kvalifiseringsheat og beste tid er tellende. Det er om å gjøre å kjøre flest runder i et heat. Etter kvalifiseringen deles man inn i finaler. De beste i A, så B, C etc.. Deretter kjøres det to finaleheat, der den beste er tellende. .

Under kvalifiseringen kjøres det på individuell tid og ikke plassering i heatet. Bilene starter en og en etter såkalt «staggered start» prinsippet. Blir man tatt igjen av raskere biler slipper man disse frem. Har man fått en stopp (etter f.eks. kollisjon, velt etc.), venter man til det er klart igjen, slik at man ikke skaper en kollisjon med bilene som kommer bak.

Etter man har kjørt, skal man være bilpåsetter i påfølgende heat. Her skal man være på plass senest 30 sekunder før heatet starter, og unnlater man å møte blir det beste heatet strøket.

M-Chassis

M03/M05/M06/M07/M08. Framhjulstrekk kjøres av majoriteten, og er å foretrekke. Bilen skal være bygget etter instruksjonene, og modifisering på chassis for å øke bilens ytelse/endre bilens oppførsel er ikke tillatt.

Karosseri

Skal være skalariktig i størrrelse (kompakt/småbilklassen) og utseende, og være laget for M-chassis/tilsvarende. Kun hull til karosseripinner og evnt antenne er tillatt, og eventuell vinge skal være den som er med karosseriet.

Lola og touring karosserier er ikke lovlig.

Oppgraderinger

Kun oppgraderinger fra Tamiya beregnet på M-chassis, eller tilsvarende fra andre produsenter er tillatt. Oppgraderinger som Tamiya ikke har i sitt sortiment er ikke tillatt, med unntak av oljedifferensial/spool som ikke krever modifisering for å passe i bilen.

Hjul

Gummihjul med maks 60mm diameter.

Elektronikk/giring

Børstemotor:
Medfølgende sølvkanne (RS-540SH/RS-540J), Tamiya RS-540 Torque Tuned (#54358) eller Tamiya Sport Tuned (#53068). Maks 20t pinjong. Det skal kun brukes kondensator som er med ESC originalt.

Kondensator som trengs til dårlig BEC skal stå i mottaker.

Børsteløst:
– 17,5t i henhold til EFRA-liste, i kombinasjon med ESC i blinky mode (ingen dynamisk timing). Programmerbare ESC må deltaker selv kunne bevise at den står i blinky med programkort ved spørsmål om den kan programmeres.

Tillatt frem til 31.12.19:
– Hobbywing EZrun 13T(3000KV) . Motor må ha «13T» inngravert, og kun batterikontakt kan modifiseres. Vifte på ESC er valgfritt. Det tillates det bruk av fri ESC i kombinasjon med EZrun 13T. Timing på ESC skal stå på alternativ 1 (0 grader). Maks 18t pinjong.
– Team Powers Cup Racer 13.5t med fixed timing. Valgfri blinky ESC.. Maks 20t pinjong.

Batteri: 7,2/7,4V. Maks 8,40V.

Standard utveksling på girkasse.

Touring:

Motor: 13.5 turn børsteløs. Regulator: Blinky mode. Batteri: 2c LIPO – Max 8.4 volt eller vanlige 7,2V batterier. Dekk: Fritt dekkvalg, men skal være gummidekk. Luktfri smøring er lov. Gearing: Fri Vekt: 1350 g minimum.

2wd buggy:

4wd buggy: